Social media: pas op, (ex-)werkgevers lezen mee!
We doen het allemaal, berichten posten op Twitter, Facebook en LinkedIn. Even een kort berichtje en al je vrienden zien in één klap waar je mee bezig bent. Leuk! Zeker. Maar wees op je hoede, want niet alleen vrienden kijken over je schouder mee. Ook werkgevers kunnen (vaak) gewoon de vers geplaatste berichten bekijken. Inclusief foto’s, jazeker…
Natuurlijk lijken Facebook en Twitter op zichzelf heel onschuldig. Toch is het verstandig om twee keer na te denken voordat je je hartenkreet plaatst. Soms hebben deze social media-berichten namelijk vervelende sancties tot gevolg. Sancties waar je misschien niet altijd op bedacht bent.
Social media en ontslag
“Onhandig” social media gebruik kan in het slechtste geval leiden tot ontslag. Een werknemer die twitterde dat zijn werkgever een e*kel is, moest op zoek naar ander werk. Ook de werknemer die uitbundig feestend op Facebook te zien was, kon vertrekken. Dat hij een foto van hemzelf op een feestje had geplaatst, was op zichzelf geen probleem. Wel was het een probleem, dat hij op de dag van het feestje ook “ziek” thuisgebleven was van zijn werk. Niet zo slim…
Inmiddels zijn ontslagen wegens social media-gebruik niet meer weg te denken. Het NRC berichtte in maart van dit jaar dat zo’n 10% van de ontslagen op staande voet het gevolg zijn van berichten op social media. Of dat waar is, durf ik niet te zeggen. In mijn praktijk vallen de klappen tot nu toe nog best mee.
Social media en het concurrentiebeding of relatiebeding
Maar niet alleen ontslag ligt op de loer. Ook na vertrek bij je werkgever loop je risico. Heb je een concurrentiebeding of een relatiebeding? Kijk dan maar uit. Een rechter in Rotterdam was streng toen een ex-werknemer via Facebook reclame maakte voor zijn eigen fitnessclub. Op Facebook zette hij: “Vandaag start de voorverkoop om lid te worden van The Training Room! Kijk op de website voor de aanbieding.”
De werknemer werkte enkele maanden ervoor nog bij een andere fitnessclub en had daar een relatiebeding getekend. De werknemer mocht een jaar lang geen klanten van zijn ex-werkgever benaderen voor zakelijke doeleinden. De rechter vond het “duidelijk” dat de werknemer met zijn Facebook-bericht had geprobeerd om actief klanten van zijn ex-werkgever te banderen en te werven. Of die klanten het bericht ook echt hadden gelezen stond niet vast, maar dat vond deze rechter niet belangrijk. De werknemer moest zijn ex-werkgever een boete betalen.
Dat grenzen tussen werk en privé vervagen, is duidelijk. Wees je daarvan bewust!
Wilt u meer informatie over dit onderwerp of heeft u vragen? Neem dan contact op met mr. Astrid Noest via a.noest@noestadvocatuur.nl of via 0252-864 956.
Author: mr. Astrid Noest
Updated: June 19, 2014